Minder stress, Meer genieten! Het is minder ver weg dan je denkt!

Word jij geleefd door je agenda? Ben jij je leven meer aan het managen dan aan het leven? Heb je regelmatig last van onrust, spanning, somberheid of (werk) stress? Wil je minder piekeren, een betere concentratie en meer energie? Meer rust vinden in een druk leven en minder op de automatische piloot leven?

Februari 2021 start er weer een nieuwe training op vrijdagochtend

Geef je nu op!

Wat is Mindfulness

Mindfulness is een vorm van aandachttraining. Door aandachttraining leer je het verschil herkennen tussen leven op de automatische piloot en bewust leven. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Door mindfulness leer je om ruimte in je hoofd te creëren om zelf te bepalen hoe je wilt reageren op een gebeurtenis.

Mindfulness leert je om bewust aanwezig te zijn, zonder te oordelen. Het leert je intenser en bewuster te leven en beter je grenzen te bewaken. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand nemen van spinsels in je hoofd. Vaak ben je je niet bewust van je gedachten en heb je er een oordeel over. Hierdoor handel je snel vanuit automatismen, oude denkpatronen en gedachteloosheid. In mindfulness ga je niet in op de inhoud van je gedachten, maar wel op je houding ten aanzien van je gedachten. Je kunt je beter concentreren, je geest wordt rustiger en je ontspant makkelijker.

Mindfulness is voor iedereen die de kwaliteit van zijn/ haar leven wil verbeteren.

In het bijzonder wanneer je:

  • Minder met je gedachten bezig wilt zijn (piekeren);
  • Beter wilt leren omgaan met onaangename gevoelens en emoties;
  • Meer rust wilt vinden in een druk leven;
  • Meer momenten wilt vinden van genieten, rust en inkeer;
  • Meer bewust wil worden van de momenten die je beleeft;
  • Sneller je energie wil regenereren;
  • Voorkomen dat normale gevoelens van angst, stress en somberheid via een neerwaartse spiraal tot langer durende neerslachtigheid en uitputting leidt;
  • Meer levensvreugde wilt

Mindfulness kun je trainen

Tijdens de training leer je om ruimte in je hoofd te creëren door je meer bewust te worden van je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties van moment tot moment. Hierdoor ontwikkel je keuzevrijheid hoe je met een situatie wilt omgaan. Focussen op je lichaam leert je aanwezig te zijn in het hier en nu. Je oefent je in ZIJN met je problemen in plaats van meteen en automatisch denken en doen. Telkens als je geest afdwaalt merk je op wat je geest heeft afgeleid, zonder oordeel. Vervolgens leer je je aandacht weer vriendelijk  terug te brengen naar je ademhaling of lichaam.

Je leert een andere relatie opbouwen met ongewenste gevoelens door erbij te blijven. Je leert het moeilijke gevoel niet te vermijden, maar juist te erkennen, onderzoeken en toe te laten. Alle gedachten, gevoelens en ervaringen die zich aandienen leer je verwelkomen. Zonder oordelen, verdringen, onderdrukken of vermijden. Dat er na een ‘ademruimte’ of andere meditatie meerdere manieren zijn hoe je met je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties om kunt gaan. Dat leert je om een grotere keuzevrijheid te hebben ten aanzien van gebeurtenissen en niet in automatisch gedrag te vervallen.

Mindfulness trainingsvormen

Menu